Weboldalunk használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Milyen radardetektort vegyek?

Milyen radardetektort vegyek?

radardetektor_belso.jpg

 

Milyen radardetektort vegyek?

 

Radardetektor és a törvény
 

Most, hogy a legnagyobb médiákból is értesülhettél arról, a radardetektorok legálisan használhatók továbbra is, megnőtt az érdeklődés e kompakt, egyszerűen használható autós készülékek iránt. Ezek akár már az első jelzésnél behozhatják árukat, de a hazai büntetési tételek és a rejtőzködő sebességmérési kultúra mellett akár további százezreket is spórolhatnak birtokosuknak. 

A traffipax-védelmi eszközök legalitása Magyarországon egy 2003-as rendelet módosítástól datálható. Ekkor kerültek ki ezen készülékek egy korábbi rendelet hatálya alól - azóta, a mai napig legálisak ezek a készülékek, amelyek jelzik a közelgő sebességmérést (radar- és lézerdetektorok).


 

Radardetektor használat, felillesztés
 

Az olcsóbb készülékek már nem sokkal tízezer forint fölött elérhetőek, használatuk pofon egyszerű, de a megnövekedett érdeklődés miatt picit körüljárjuk a témát, mire kell figyelni, hogy néz ki egy ilyen készülék, hogyan kell jól használni egy ilyen készüléket, milyen lehetőségeink vannak. Kezdjük is rögtön egy videóval:

 

FIGYELEM! A videón látható készülék utóda a  Whistler GT-468GXi GPS készülék! 

 

A videón Szilvásy Tamás kollégánk egy szélvédős radar- és lézerdetektor egyszerű felszerelését mutatja be. A szélvédős készülékeket egy fém, tapadókorongokkal ellátott tartókonzollal rögzíthetjük a szélvédő belső ívére. A készülék kijelzője az utastér felé, a hátsó, antenna része pedig kifelé néz a szélvédőn, az utat kémlelve. Kollégánk ügyel arra, hogy a detektor, felhelyezés után vízszintesen legyen a szélvédős konzolon, mert így optimális antennájának elhelyezkedése, így tudja megfelelően fogadni a radaros vagy lézeres jeleket. A detektor lehetőség szerint rakjuk középre, hogy előre nézzen, ne az út valamely szélét pásztázza! A szélvédő alsó ívén való elhelyezés azért fontos, mert a lézeres mérés jele kúposan szélesedve szóródik, s ha közelebbről kezdik a dolgot, egy magasra helyezett detektor nagy eséllyel nem fogja érzékelni az egyébként rendszámra irányított lézernyalábot.
 

|||Tipp: ügyeljünk rá, hogy a detektor vízszintbe hozását NE a konzolon lévő készüléket fogva végezzük, mert eltörhet benne a műanyag! A videón jól látható a helyes mód: a detektort levéve, a fém konzolt fogva, azt hajlítva történik a beállítás. 
 

A szélvédős készülékek áramellátását legáltalánosabban a szivargyújtós aljzat adja: ide kell bedugnunk a készülékhez mellékelt szivargyújtós kábelt a folyamatos működtetéshez. A kábel szivargyújtós végében van egy biztosíték (olvadóbiztosító), ami a készülékedet hivatott védeni esetleges túláram esetén. Valamennyi detektornál találsz a termék dobozában egy pót biztosítékot is, ami egyszerűen cserélhető a kábelvégben.

|||Tipp: ha a szivargyújtó aljzatod már foglalt (pl. navigációs készüléket is használsz), akkor sincs probléma, egyszerű megoldás lehet egy opcionális direkt bekötő kábel. Ennek lényege, hogy a detektorodat nem a szivargyújtós aljzatból táplálod, hanem közvetlenül gyújtásról. Ez esztétikailag is jobban fest - nincs a középkonzolon végigfutó kábel, csak szélvédő és a műszerfal találkozásánál utóbbi alól kibukkanó rejtett kábel, ami a detektorodhoz csatlakozik. A direkt bekötést bármelyik autóvillamossági műhelyben, márkaszervizben elvégzik, kivitelezése egyszerű. (Mi is szívesen vállaljuk, ajánlatot e-mailben vagy telefonon tudsz kérni: info@detektorbolt.hu vagy +36 1 220-0462)

 

direkt_radardetektor.jpg

Ez is egy lehetőség: a direkt kábellel fentről, a tükörtől vesszük le az áramot.
Magyarországi használatra nem ajánlott, hacsak nincs külső lézerérzékelőnk is a rendszámnál!

 

Bekapcsolás után valamennyi radardetektor lefuttat egy öntesztet: végig villogtatja a kijelző ledjeit, megmutatja az egyes sávokat milyen hanggal, effekttel jelzi. Ha ez rendben lefut (kb. 3mp), útnak indulhatunk.

 

 

Alap funkciók, beállítások

 


Mára már minden radardetektor rendelkezik ugyanazon alap funkciókkal: kijelző fényerő állítása (DIM), hangerő állítás, városi/autópálya üzemmódok, némítás. Ezek egy része egyértelmű. A készülék ledsorának (drágább detektoroknál szöveges kijelzőjének) fényerejét a DIM gombbal állíthatjuk, általában kettőnél több árnyalatban. A legalacsonyabbra éjszakai vezetésnél lehet szűkségünk, hogy az alapból erős kijelző fény ne vonhassa el figyelmünket az útról, ne vakítson. 

 

A MUTE- vagy QUIET-gomb a némítást szolgálja. A némítás bekapcsolásakor csak a készülék fényjelzéseire támaszkodhatunk, hangjelzés nincs.


|||Tipp:
A némítás funkció jó szolgálatot tehet belvárosi, "radardszennyezett" környezetben, ahol nem csak traffipax-eredetű jelzést foghatunk készülékünkkel, hanem detektorunk jelezhet pl. önműködően nyíló ajtók radarjeleire is. Egyes készülékek erre kifinomultabb technológiával reagálnak pl. a Whistler GT-468GXi GPS detektor. Ennek lényege, hogy a teljes némulás helyett a detektor néhány csipogással jelez jel érzékelésekor, s csak ezután vált át csak fényjelzésre.


City/Highway üzemmódok: városi és autópálya üzemmód. Általában igaz, hogy a radardetektorok City üzemmódban igyekeznek több szűrőt alkalmazni az esetleges vakriasztások (fent) kiszűrése okán. 

Minden szélvédős készülékhez szoktuk ajánlani külső lézerérzékelő detektor használatát is, mely ugyan csak a lézert figyeli (a radaros mérőket nem), de azt a lézeres mérések fizikai sajátosságából adódóan jóval eredményesebben detektálhatja, mint a síkban feljebb lévő készülék.

lezersugar.jpg

Forrás: Video HT (videoht.hu)

 

A fenti képen jól látszik, a Fáma III sebességmérő műszer lézernyalábjának szóródási átmérője az egyes távolságoknál. 300 méternél már csak 90cm a rendszámra célzott lézer szóródási köre, és tovább csökken a távolság csökkenésével. (A lézeres mérés bárhonnan indítható.) Létezhet tehát olyan eset, amikor már csak az autó orrészét éri a lézerjel.

A fenti okok miatt ajánljuk kiegészíteni radardetektorodat egy rendszámtábla közelébe beépítendő külső lézerérzékelővel is.


|||Tipp:  Úgy érzed hasznos volt ez a cikk? Van egy ingyenes online tanulmányunk is a számodra a további alapokról, tippekről, készülékekről! A Traffipax ellen az alapoktól című ingyenes online tanulmányunk (.pdf) már csak egy karnyújtásnyira van tőled! Ez a mi ajándékunk!   -  Nem hagyom ki, kérem az e-mail címemre, most (katt ide!)!

 

A radar- és lézerdetektorok nem csodaszerek, nem helyettesítik az emberi figyelmet, a felelősségteljes közlekedést. Esélyt adhatnak az út mellett megbúvó sebességmérésekkel szemben, céljuk azokkal azonos: lassabban haladjunk az indokolt helyeken. A termékek nem a gyorshajtást támogatják - külföldi felmérések szerint a védelmi eszközök használata növeli a közlekedésbiztonságot. Használd Te is felelősséggel!

Keresés