Weboldalunk használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

A radarblokkoló működése

2019. 11. 18. 11:03:14
A radarblokkoló működése

A radarblokkoló működése és összehasonlítása a radar érzékelőkkel, lézerblokkolókkal


Hogyan működik a radarblokkoló és miben különbözik a radardetektortól és a lézerblokkolótól?

 

Fontos különbséget tenni a lézerblokkoló (lézerblokkoló készülékek ide kattintva >>>), a radardetektor (radardetektor készülékek ide kattintva >>>) és a radarblokkoló fogalma között. Míg a multifunkciós lézerblokkolók és radardetektorok legálisan is használhatóak, addig a radarblokkolót nem javasoljuk ebből a szempontból.

 

Jobb a radar-zavaró, mint a radardetektor, ha el akarjuk kerülni a büntetést?

 

A kérdés költői, mert az aktív radarblokkolók használata Magyarországon tilos, mivel zavaró rádióhullámaikkal galibát okozhatnak egyéb rendszerekben is, nem csak a rendőrségi traffipaxban. Gondolj bele, mi minden működik ezeken a rádiófrekvenciákon! Időjárás radarok, forgalmi radarok, repülőgép irányítás, önvezető járművek, műholdas kommunikáció, GPS jelek és számtalan dolog, amit a hétköznapokban használunk. De azért nézzük meg, hogyan működik egy ilyen berendezés!

Számos technika áll rendelkezésre a radarok blokkolására. Az egyik, hogy annyi zavarhullámot bocsájt ki a radarblokkoló, hogy túlterheli a sebességmérő radar vevőjét, ami a nagy rádiófrekvenciás zajban nem hallja a saját visszaverődését, így nem is tud sebességet mérni. Ehhez egy paksi atomerőmű blokknyi energiát használ fel, nem túl energiatakarékos, amellett a modern radarok kijelzik a zavarás tényét is, így ez az út nem túl biztató és vonzó. Mi van még?

A másik lehetőség, hogy egy nagyon hasonló radar jelet sugárzunk vissza, de nem pontosan azt, mint amit vár a traffipax, hanem egyszer gyorsabb sebességnek megfelelőt, egyszer lassabb sebességnek megfelelőt, így megzavarva a traffipaxot a számítási műveletekben. Ehhez a radar blokkolónak érzékelnie kell a sugárzó radar jeleit, majd ún. doppler eltolódással visszaküldeni azt a sebességmérő felé, hogy egy gyorsabban, vagy lassabban mozgó jármű jeleit szimulálja.

Ehhez viszont elengedhetetlen tudni, hogy közeledünk vagy távolodunk a traffipaxtól, különben akár hozzá is adhatja a sebességet a valódi sebességhez, így úgy tűnhet, gyorsabban haladunk a ténylegesnél, amit a traffipax rögzíteni is fog.

Ez az elmélet, most nézzük a valóságot, hogyan működik a való világban és mit szól hozzá a jog!

A legnagyobb baj, hogy a radarblokkoló használata nem megengedett, magyarul tilos. Ezzel véget is érhetne cikkünk, de kapargassuk még a témát kicsit, szigorúan elméleti alapon! 

 

Hogyan működik a rendőrségi radar? 


A doppler radar elektromágneses hullámokat, impulzusokat sugároz a célpont - ez esetben gépkocsink - felé, melyek visszaverődnek arról, majd visszaérkezve a radarhoz azok közötti fáziseltolódást megmérve meghatározza a sebességet. Mint ahogy a közeledő vonat hangja magasabb, a távolodó mélyebb, úgy az autónkról visszaverődő radarhullám is változik, a traffipax pedig kiszámolja ebből a pontos sebességünk saját magához képest, tehát a relatív sebességet. 
 

Működik a radarblokkoló?


A radar jammerek - így is hívják a készülékeket - évekkel ezelőtti, egyszerűbb, butább radar pisztolyokhoz készültek. A Balkán felé autózva találkozhattunk ilyen hajszárító kinézetű radarokkal az úton álló rendőrök kezében, melyek analóg módon működtek, befolyásolásuk sokkal könnyebb volt, mint a mai okos radaroké, amik digitálisak, zavarszűréssel ellátva készülnek.

A legújabb generációs MRCD, MRCT radarok több sávot is használhatnak, változó frekvencián, így hatástalan ellenük a polgári piacon elérhető radarblokkoló.

Tehát amellett, hogy nem is működnének, egy nagyon kellemetlen jogi procedúrába is csöppenhetnénk, ha ilyet használnánk.  Ennél sokkal megnyugtatóbb a radardetektorok használata, mely legális és a jobb típusok megfelelően működnek is!

Érdekességképpen azért idézzük fel a radarblokkolók történelmét, menjünk vissza az időben!

 


Blue Raider radarblokkoló



Első alanyunk a Kék Csibész névre hallgató radar blokkoló.
 

Blue Raider radarblokkoló


A Blue Raider lengyel barátainknál készül. A készülék elején van egy potméter, amivel beállíthatjuk, hogy milyen sebességet szeretnénk láttatni a radarral, traffipaxszal.


A készülék olyan, mintha az Ágyúgolyó futam című filmből lépett volna elő, mint látható ezen a gyenge minőségű videón, a traffipaxon kijelzett sebességet módosítja attól függően, hogyan van beállítva:



Található olyan videó is róla, ahol a fix traffipaxot viccelik meg a készítők, elhitetik a radarral, hogy egy gyorshajtó jelét érzékeli. A rossz minőségű felvételen az látszik, hogy a készítő az út szélén parkol, nem messze a fix traffipaxtól. Ahányszor csak felemeli az ajtó takarásából a készüléket, a traffipax azt hiszi, egy gyorshajtó autót lát és készít egy fényképet. A villanások nagyjából a kép közepén láthatóak.



 

Ez a készülék európai radarok ellen készült, és a felvételek tanúsága szerint működik is. Persze senkinek sem javasoljuk, hogy kipróbálja élesben, hiszen a radarblokkoló illegális, ellenben a lézerblokkolóval, ami legálisan használható és birtokolható parkolószenzorként és kapunyitóként is.

 

Phantom és Scorpion

A múltban, a törvényi szigorítások előtt több radar blokkoló készülék is gyártásban volt Amerikában. Ez a két radarblokkoló a leghíresebb mind közül, a Phantom és a Scorpion. Mint látható, ezek nem mai darabok, mechanikus potméteres vezérlés, izzós visszajelző "kijelző", ipari dizájn műszerház jellemzi őket.

 
Scorpion és Phantom radarblokkoló

 

Az első a Fantom volt, ami X és K radaros sávon volt aktív, a Ka vagy Ku radarsávokat nem tartalmazta.

Később a radarok frekvenciái elkezdtek a Ka sávra költözni, ezért kifejlesztették a Skorpió radarblokkolót, ami már támogatta az X, a K, és a Ka sávú zavarást. 


Az alap koncepció az volt, hogy tedd a műszerfalra a készüléket és ahogy radarjelet érzékel, bekapcsol, elkezdi szórni a zavarjeleket és így meggátolja, hogy a radar traffipax leolvassa a sebességet, így nem megy tönkre a folyamatos használattól és igénybevételtől, valamint senki nem szeretne egy működő mikrohullámú sütővel együtt autózni.


A kütyük nagy ígéretek mellett kis hatékonyságúak voltak, különösen az újabb digitális Ka sávos radarokkal szemben, emellett hamar elkalibrálódtak és újra kalibrációt igényeltek, amit a gyártó tudott elvégezni, a belső hangoló csavarok megfelelő beállításával.

A radarok fejlődése és a rádiófrekvenciás törvények szigorodása miatt a gyártók beszüntették működésüket és a terméktámogatást, így az elhangolódott egységek múzeumi darabbá váltak, mivel nem volt aki megfelelően be tudta volna hangolni azokat.


Passzív radarblokkolók 

Az eddigi készülékek az úgynevezett aktív zavarók voltak, melyek önállóan képesek rádióhullámokat generálni és kibocsájtani. 

A passzív radarblokkolók visszaverik az eredeti radarjel kevert visszhangját. Ezek a készülékek ugyan egyáltalán nem hatásosak, de néhány cég szívesen elad ilyen termékeket.


Radar "Scrambler" a Rocky Mountain Radars-tól

 

Az RMR detektorgyártó cég előszeretettel reklámozza termékeit passzív radarblokkoló funkcióval, amit náluk "scrambling"-nek hívnak, azaz titkosítónak, kódolónak, vagy habarónak, amivel azt sugallja, összekeveri a jelet, mint a szakács a rántottát. Azt ígérik, ha radar jelet érzékel a készülék, néhány változtatással visszasugározza azt, anélkül, hogy saját maga bármilyen jelet előállítana, így megfelelve a szabályozásnak. Nem ma kezdték, közel 40 éve készíti a Rocky Mountain Radar a passzív zavaróit az amerikai vásárlóknak.

 
 
Radarblokkoló hirdetés egy régi újságból
 

Az a nagy gond ezzel, hogy egyáltalán nem működik ez a technológia, csak marketing szempontból. A reklám tele van nehezen érthető technikai kifejezéssel, hogy a vásárló ne értse pontosan, mit is vásárol, sőt lézerblokkolási képességekkel is felruházza a detektort a marketing anyag, ami nyilvánvalóan nem valós képesség, hiszen a lézerblokkolók teljesen máshogy, más elven működnek.

Amíg a passzív radarblokkolók sosem működtek hatékonyan, néhány közülük alkalmas lehet a fotó meghiúsítására. Ilyenek például a rendszám burkolatok, amik homályossá teszik a fotón a rendszám karaktereit. (Ez jogilag szintén nem túl szerencsés, egyáltalán nem ajánljuk!) További lehetőség a VEIL nevű infravörös sugarakat elnyelő spray, mely azt ígéri, hogy lassítja a lézeres mérést a visszaverődés csökkentésével. Gyakorlatilag egy szürkés fedőréteget képez a lámpákon és a rendszámon, aminek kisebb a visszaverő képessége, mint az alap felületnek. 

 
Radar blokkolók összefoglalás

A radarblokkoló nem jó eszköz arra, hogy elkerüld a gyorshajtást! Nagy technikai kihívás, nem felel meg a rádiófrekvenciás törvényeknek, nem érdemes ebbe az irányba indulnod. Ha megfelelő és legális védelmet szeretnél, válassz a radardetektorok és a lézerblokkolók közül!

 

Merre tovább? Válassz az alábbi linkek közül:

 

Lézerblokkoló készleteket itt találod >>>

Radardetektor kínálatunkat pedig itt találod >>>

 

Keresés