Weboldalunk használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Tanulmányok a védelmi eszközökről

2011. 02. 22. 14:26:26
Tanulmányok a védelmi eszközökről

Tanulmányok a traffipax-védelmi eszközök használata mellett

 

 

Összegyűjtöttük 
 

Összegyűjtöttük azokat a nemzetközi tanulmányokat, amelyek kimondták: a traffipax-védelmi autós készülékek - a laikus vélekedéssel szemben - növelik a közlekedésbiztonságot.

Az utóbbi időben merült fel az a vélekedés, mely szerint a szóban forgó készülékek nem jók másra, csak a gyorshajtás támogatására. Úgy döntöttünk, megkeressük és górcső alá vonjuk azokat a fellelhető kutatási eredményeket, melyek a témában fogantak - igen, vannak ilyen kutatások -, és valamilyen összefüggésben a védelmi eszközök vezetőre, közlekedésbiztonságra gyakorolt hatását kutatták. Ezekből csemegézünk most. 
 
 
tanulmany2.jpg


 
Többet autóznak, rutinosabb vezetők


Az (Ipsos)MORI közvélemény-kutató brit intézet 2001-es kutatása a traffipax-védelmi autós készüléket használók körét és az ilyen készüléket nem használó autósok sokaságát hasonlította össze a vezetési viselkedést, a közúti magatartást vizsgálva.
A felmérés szerint a traffipax-védelmet használók sokkal többet autóznak – évi átlagban kétszer annyit, mint a nem-használók – mondja ki a MORI. Ez arra enged következtetni, hogy sokkal rutinosabb autóvezetők, ami pedig a biztonságos vezetés egyik alapfeltétele.
 
A kutatás legfontosabb eredménye, hogy a traffipax-védelmet használók 50%-kal többet vezetnek balesetmentesen, mint az ilyen készüléket nem használó társaik.
 

A közvélemény-kutatás szerint a védelmet használók sokkal tájékozottabbak az általuk rendszeresen bejárt útvonalakon a sebességhatárokról, táblákról, mint azelőtt, mikor nem volt még ilyen készülékük, valamint általánosan jobbá váltak a sebességhatárok betartásában is. Ezen csoport tagjai egyébként nagyobb arányban használnak egyéb autós beltéri kiegészítőt is, így például a közlekedésbiztonságot (is) szolgáló telefon-kihangosítót, navigációs rendszert.

 


Nagyobb távolság balesetmentesen, nagyobb biztonsági öv használati hajlandóság

 

A Yankelovich – Clancy – Schulman –féle kutatás tovább ment, ők azt is vizsgálták, mely csoportnak nagyobb a hajlandósága a biztonsági övek használatára. A közlekedésbiztonsági szempontból fontos eszközt a traffipax-védelemmel rendelkezők szívesebben használják, nagyobb részük köti be magát, akár rövid, akár hosszabb útra indul. Szorosan a tárgyhoz tartozó vizsgálódásaikban is hasonló eredményeket kaptak mint a MORI:

a traffipax-védelmet használók jóval nagyobb távolságot tesznek meg balesetmentesen, mint az ilyen védelemmel nem rendelkezők.

 

Külföldön, más országok többségénél is legális és támogatott az olyan GPS-es készülékek/navigációk használata, mely előre figyelmeztet ha telepített traffipaxszal találkozhatunk utunkon. Ezen készülékek felhívják a figyelmünket arra, ellenőrizzük a sebességünket, mert épp egy olyan baleseti gócponthoz közeledünk, amit fix traffipaxszal is védenek. A traffipaxokra figyelmeztető rádióműsor blokkoknak is az a hatásuk, hogy a vezetőt éberré teszik az indokolt helyen, s ő korrigálni fogja sebességét.

 
A fentiek mindegyike elmondható a traffipax-védelmi eszközökkel kapcsolatban is, hisz ezek feladata sem a gyorshajtás támogatása. Ha ilyen készülék van járművünkben, sokkal jobban figyelünk vezetésünkre, sebességünkre. Egyszerűen a tudat, hogy egy olyan autóban ülünk, melyben a sebességgel összefüggő traffipax-védelmi eszköz van, sokkal éberebbé, a sebességhatárokra is kiélezettebbé tesz minket, használókat.
 
 

tanulmany1.jpg

 

 "Kevin Delaney, a Királyi Autóklub közúti biztonsági megbízottja és a Fővárosi Rendőrség Közlekedési Osztályának egykori vezetője kijelentette a traffipax-védelmi készülékek Egyesült Királyságbeli használatáról, hogy „segíti az embereket a törvény és a sebességkorlátozás betartásában. Úgy hiszem, hogy a legtöbb vezető időbeni emlékeztetőnek veszi. Mondhatni hasonló funkciót látnak el, mint azok a táblák, amelyeket a rendőrség a traffipaxra figyelmeztetve tesz ki.” 
- ADRA: Közlekedésbiztonsági detektorok és biztonsági figyelmeztető rendszerek alkalmazása Nyugat-Ausztráliában c. tanulmány, 2009.

 

 

 

Amikor csekket kapunk gyorshajtásunkról, az egy utólagos megrovásként, figyelmeztetésként, nevelő célzattal kapott bírság.

A közlekedésbiztonságot azonban a preventív eszközök sokkal jobban szolgálhatják. A traffipax-védelmi eszközök célja, hogy az esetleges véletlen sebesség-túllépésünkről akkor szerezzünk tudomást, amikor a baj még nem történt meg, amikor még a baleseti gócpontot nem értük el járművünkkel. 

Az indokolt helyen történő sebességmérés feladata, hogy az adott, baleseti szempontból kockázatos útszakaszon csökkentse a sebességet. A védelmi eszközök célja ugyanez, csak megelőző módon: nem hajtunk gyorsan, így büntetést sem kapunk.

 

A cél tehát közös, csupán az eszköz más.

A traffipax-védelmi eszközök nagy része képes érzékelni az elsősorban az USA-ban és Ausztráliában használt SWS-jeladók által sugárzott radarjelet. A Safety Warning System (SWS) lényege, hogy baleseti helyszínelőkre, tűzoltóautókra, mentőautókra, iskolabuszokra, útvonal-elterelő bójákra szerelve időben figyelmeztetést adjanak pl. a detektor használóknak a közelgő veszélyes helyzetre.

 

Ebből is látható tehát, hogy a traffipax-védelmi eszközök a közlekedés biztonságát szolgálják, erre lettek tervezve. Az SWS rendszer egyébként hazánkban is működtethető lenne, a közlekedésbiztonságot ezzel lehetne igazán javítani.
 

 

Bár a hivatkozott források nagyrészt a passzív védelemre vonatkozóan foglalnak állást, nem valószínűsíthető szignifikáns különbség, eltérés az aktív készülékek felhasználási módjával kapcsolatban sem, hisz a felhasználóra gyakorolt hatása hasonló - csak úgy mint a mérési pontokat bemondó rádióműsoroknak, vagy a telepített traffipax pontokra figyelmeztető műholdas navigációs készülékeknek.

 

Forrás: 

>>> ADRA (Australian Drivers Association Inc.) tanulmány, 2009.;
 

>>> (Ipsos)MorI, közvélemény-kutató, 2001, március, Nagy-Britannia:
>>> Yankelovich - Clancy - Schulman kutatás a radardetektorok használatáról;

 

Keresés